check
ד"ר איילת אבן-עזרא | החוג להיסטוריה

ד"ר איילת אבן-עזרא

איילת אבן-עזרא
ד"ר
איילת
אבן-עזרא
ראשת החוג
המדור הקדם מודרני, היסטוריה אינטלקטואלית ודתית
חדר 6514.
שעת קבלה: בתיאום מראש

אני חוקרת את התרבות האינטלקטואלית והדתית במאות ה-11 עד ה-15 במערב אירופה, ובפרט את תרבות האוניברסיטה הימי ביניימית. ומרותקת תמיד לשאלה איך אפשר לחשוב אחרת מאיך שלמדתי אני לחשוב, ואיך בכלל חושבים (ועל מה) אנשים מתקופות אחרות ותרבויות אחרות. לפני שהצטרפתי לאוניברסיטה העברית ביליתי שנה בפריז במעבדת ה-IRHT המכון להיסטוריה של הטקסטים.ספרי הראשון, "אקסטזה בכיתה: טראנס, העצמי והמקצוע האקדמי בפריז הימי ביניימית Ecstasy in the Classroom: Trance, Self and the Academic Profession in Medieval Paris, יצא בהוצאת אונבירסיטת פורדהם, ועסק בתפיסתם של תיאולוגים בראשית ימי אוניברסיטת פריז את החווי האקסטטית ואת הידע שלהם עצמם.

פרוייקט המחקר השני שלי עסק בהתפתחות הרגלי ויזואליזציה וארגון ידע של תלמידים ומורים בין 1200 ו 1500, ובתוך כך בהיסטוריה קוגניטיבית ובהיתכנותה. ביליתי זמן נכבד בשיטוט בכתבי יד, בחיפוש אחר דיאגרמות עץ ששרטטו מורים וסטודנטים בשוליהם ובעזרת ניתוח כמותי גיליתי את היקפה העצום של התופעה וניתחתי את משמעותה של הפרקטיקה הזו. תוצאות המחקר הזה יופיעו בספר Lines of Thought: branching Diagrams and the Medieval Mind בהוצאת אוניברסיטת שיקגו. הפרוייקט החדש שלי עוסק בפרשנות מילולית ורחנית כאסטרטגיות תרבותיות ובהיסטוריה תרבותית של אסוציאציות ואנלוגיות בחברה הצרפתית בימי הביניים המאוחרים, הן בתחומים דתיים והן בחצרות אבירים ושירי אהבה לגבירות.

את הדיונים התיאורטים אני אוהבת להציב בין שלל טקסטים אחרים, בתוך ההוויה התוססת של היווצרות מוסד האוניברסיטה, במנזרים, בפוליטיקה, בספרות, בארכיטקטורה ובמוזיקה של התקופה. המאות ה-11 עד ה-13 מפתיעות אותי כל פעם מחדש במקוריות ובתעוזה של אנשיהן, למן כתיבת חיבורים סכולסטיים עצומי ממדים ועד הקתדרלות והמוטטים המסובכים, מאקטיביסטים דתיים חדורי מוטיבציה ועד לטורנירים מטורפים, שלטי אבירים וציציות קסדה מעוטרות להחריד. אני אוהבת לצלול עם תלמידים ישירות ובלי הודעה מוקדמת לתוך מקורות וכתבי יד מן התקופה מסוגים שונים ומשונים, ולבנות יחד תמונה של תרבות שהזר והמוכר משמשים בה בערבוביה מפתיעה. לימדתי ואני מלמדת קורסים על תנועות דתיות (נזירים ומינים כאחד), על מצבי תודעה, ידע, על העיר פריז בימי הביניים, היסטוריה מוסדית ואינטלקטואלית של אוניברסיטת פריז ועל אידאל האבירות בספרות הארתוריאנית ובהיסטוריה של ימי הביניים המאוחרים (אבירי השולחן העגול).

פרסומים נבחרים:

 

*Ayelet Even-Ezra, Lines of Thought: Branching Diagrams and the Medieval Mind (Chicago: The University of Chicago Press, 2021)

*Ayelet Even-Ezra, Ecstasy in the Classroom: Trance, Self, and the Academic Profession (New York: Fordham University Press; 2019)